Thursday, February 4, 2010

syahadah dusta


 
Syahadah manusia terikrar di alam barzah
Langit bumi berteriak penuh syukur
Siang malam memeluk mendekap penuh tangis kebahagiaan
Malaikat bertasbih riang di ujung dunia tanpa bayang-bayang
Iblis pun tersenyum sinis penuh harap diam
Air hujan sungai gunung tersentak kaku membisu
Burungpun bertakbir menggema dijagad raya tampa telinga

Kini syhadah itu ternodai  cakar-cakar kesombongan raksasa liar
Kini syahdah fitrah itu terhinakan  kedipan serbuk sari bunga malam

Syhadah pengakuan keesaanmu
Mati hitam kelam gersang di pinggiran trotoar

Kini tinggallah syhadah dusta
Bersama dzikir-dzikir sumbang
Kemunafikan lahir berserakan di himpitan jeda kata
Keadilan kemanusiaan tergadaikan dalam bunga mahkota dewa

Ayat-ayat Tuhan
dipasarkan  mimbar-mimbar suci, lempengan piring hitam
mawar merah rumput hijau  terbakar di bumi lembah hitam
pancaran alam padam legam di tanah hijau nusantara lama
air zam-zam masam annggur merah hitam

aku berjalan di kesepian hati yang terlantar
aku bersenandung ayat-ayat keputusasaan setan
aku pendusta zaman terbakar iman
aku diam hilang di kesunyian malam
aku pendusta lentera padang mahsyar

syahadah, dusta, kematian berpose pelacur malam
tuhan-malaikat-iblis-manusia menjelma patung hitam telanjang

by: Ie_poenx’s


0 komentar:

Post a Comment

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More